Koulutukset

Osallisuuden ja merkityksellisyyden synnyttää aito kohtaaminen, aktiivinen ajattelu sekä välitön vuorovaikutus.

Merkitysten® 5+1 koulutuspäivä

Kouluttaja tulee sovittuna päivänä luokkaan,
kohtaa oppilaat ja käytännössä näyttää mitä 
kokonainen toiminnallisuus ja ajattelun aktivointi helpoimmillaan on. 

    • 5-vuotiaiden VISKARI-ryhmä

    • esi- ja alkuopetukseen

    • luokille 3-6

    • erityisopetukseen ja pienluokkiin

    • yläkouluun

  • Inspiroivan koulutuksen myötä opettajat saavat pedagogisen mallin sekä rohkeutta lisätä opetukseensa matalan kynnyksen toiminnallisuutta.

    1. Sovitaan koulutuspäivä ja päivään osallistuvat luokat tai ryhmät (5 kpl).

    2. Kouluttaja ja opettajat sopivat päivän oppituntien aiheet etukäteen.

    3. Kouluttaja saapuu koululle sovittuna päivänä ja pitää oppitunnit.

    4. Oppituntien jälkeen kokoonnutaan yhteen ja reflektoidaan päivän anti.

    1. Kokonaisluvut
      Lukumäärä, hajotelmat, vertailu, luokittelu, laskutoimitukset

    2. Murtoluvut
      Käsite, vertailu, laskutoimitukset

    3. Desimaaliluvut
      Käsite, vertailu, laskutoimitukset

    4. Prosentti
      Käsite, laskutoimitukset

    5. Peruslaskutoimitukset
      Yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolasku

    6. Lausekkeet ja yhtälöt
      Yhteenlaskettavat, termit, sieventäminen, ratkaisu, laskujärjestys

    1. Saavutettavuus
      Koulutus tulee opettajan luokkaan.

    2. Vaivattomuus
      Ei sijaiskuluja tai -ohjeita. Kollegan ei tarvitse hoitaa OVO:na. Opettaja välttyy sijaispäivän jälkipyykiltä.

    3. Hauska ja opettavainen matikantunti myös oppilaalle
      Merkitysten® koulutus tuottaa oppilaissa oppimista ja on erilainen, kuin normitunti.

    4. Kohtaa arjen
      Koulutus kohtaa oppilaat ja oppimisen haasteet juuri sellaisina, kuin opettajakin ne päivittäin kohtaa.
      Päivä pitää sisällään yllätyksiä, oppilaiden kasvatusta, aitoa kohtaamista ja tunnetta.

  • "Merkitysten® täydennyskoulutus antaa myös oppilaille kivan ja erilaisen päivän."

    tamperelainen rehtori

  • "Musta tuntuu kuin olisin Einstein!"

    7-luokan oppilas

  • "Marko, sun tapa opettaa on inspiroiva."

    3. luokan opettaja

Viskarit, eskarit, alkuopetus, 3.luokka, 4.luokka, 5.luokka, 6.luokka, erityisopetus, yläkoulu ja ammatillinen opetus

Kyllä. Konkretia ja toiminnallisuus kehittää kaikkien ajattelua

Ymmärrys synnyttää iloa ja motivaatiota oppilaalle ja työn merkityksellisyyttä opettajalle.

Kouluyhteisössä tapahtuvia asioita

+ tieto ja osaaminen toiminnallisista menetelmistä kasvaa
+ tieto matematiikan didaktiikasta kasvaa
+ opi oppilaistasi uusia asioita, kun näet sen "sivusta"
+ oppiainerajat ylittävä osaaminen paranee
+ koulussa puhutaan “edes yhtenä päivänä” myös pedagogiikkaa (saatu palaute)
+ suoraan arkeen ja omaan luokkaan liittyviä apuja ja uusia ajatuksia
+ opettajat innostuvat ja saavat arkeensa energiaa

Kysy lisätietoja tai varaa koulutuspäivä:

  • Matematiikan oppitunti on ajattelun oppitunti

    Oppitunnilla kohtaan luokan oppilaat sellaisina kuin he ovat ja Merkitysten® kokonaisen toiminnallisuuden avulla pystymme edistämään erilaisten oppijoiden matemaattista ajattelua.

  • Lyhyt reflektio heti tunnin jälkeen

    Oppitunnin jälkeen reflektoimme opettajan kanssa mitä tunnilla tapahtui ja miten siitä voi jatkaa eteenpäin.
    Millaisia havaintoja teimme ja mitä ajatuksia se opettajassa ja minussa herätti.

  • Millainen on hyvä aihe?

    Hyvä aihe on luokalle juuri nyt ajankohtainen tai muuten opettajan mielestä tärkeä aihe kerrata tai jo pohjustaa tulevaisuutta ajatellen.
    Aihe sovitaan opettajan kanssa aina etukäteen.

  • Miten ajattelua aktivoidaan?

    Ajattelun aktivoimiseksi toimimme, puhumme, piirrämme ja kirjoitamme. Lisäksi pyrimme joka tunnille sisällyttämään symbolikielen laskemista eli sitä “perinteisempää” matematiikkaa.