
Pedagogiikka
Matematiikka on ajattelua ja kaikilla on kyky ajatella. Annamme osallisuuden ajatella ja kielen, jolla tuottaa ajattelua.
Merkitysten® kestävä oppiminen
Kestävässä oppimisessa rakenne ohjaa sekä opettajaa, että oppilasta kohti osallisuutta ja merkityksellisyyttä.
Oppiminen ja opetus perustuu sisäistetylle tiedolle ja ymmärrykselle
Materiaalit tukevat oppijan ajattelun kasvua usean vuoden ajan eri matematiikan sisällöissä
KUVA. Inhimillinen ja kestävä Merkitysten® pedagogiikka ©Merkitysten Oy
-
Opetetaanko matematiikkaa vai oppilaita?
Oppiminen tuodaan lähelle oppijaa liittämällä se osaksi oppilaan jo olemassa olevaa Merkitysten® verkkoa.
HENKILÖKOHTAISET MERKITYKSET
Kaikki ajattelevat itse omasta Merkitysten® verkostaan - eli jo sisäistetyistä ja kielennetyistä ajatuksistaan - käsin.Merkitysten® verkko on osa yksilöä ja henkilökohtaisesti merkityksellinen, joten sen avulla oppijan ajattelu aktivoituu.
Olen tietoinen omista merkityksistäni
Olen kiinnostunut sinun merkityksistäsi
Jokainen ja jokaisen merkitykset huomioidaan
Minulla ja ajatuksillani on syntyvän hetken kannalta merkitystä
-
Ajattelu on eri asia kuin toistelu.
Toistamaan oppii toistamalla.
Ajattelemaan oppii ajattelemalla.Toistaminen on suorittavaa.
Ajattelu on luovaa leikkiä.Kaikilla on ajatuksia ja kyky ajatella
Ajattelu on henkilökohtaista
Ajattelu edellyttää aktiivisuutta
Ajattelu ottaa aina oman aikansa
Kukaan ei voi ajatella toisen puolesta
Ei ole olemassa niin pientä ajatusta, etteikö sitä saisi tai pitäisi ajatella itse
Olennaista on, että oppija kokee tuottavansa itse ajattelua - siis ajattelevansa.
Ajatella voi neljän eri kielen avulla
Toiminta (käsin ajattelu)
Luonnollinen kieli (puhe ja tekstit)
Kuvat ja kuviot
Matematiikan symbolikieli
Myös toiminta on tapa tuottaa ajattelua eli ajatella.
-
VUOROVAIKUTUS IHMISTEN VÄLILLÄ
Kukaan ei ole ajatusten lukija ja siksi tarvitaan perinteistä ihmisten välistä vuorovaikutusta.Ajatusten tulkinta ja tuottaminen vuorottelevat ja vaikuttavat toisiinsa
Vuorovaikutuksessa ajattelua kielennetään
toiminnan
puheen
kuvien
matematiikan symbolikielen avulla
VUOROVAIKUTUS OSANA KESTÄVÄÄ OPPIMISTA
Kestävässä oppimisessa on kyse muutoksesta, joka tapahtuu oppijan Merkitysten® verkossa.Kestävä oppiminen eli syvempi ajattelun muutosei edellytä kahta tai useampaa ihmistä.
KIRJA
Kirjaan kirjoitettuja ajatuksia on mahdollista kielentää (vuorovaikuttaa) ja oppia niiden kautta.Muutos edellyttää yksilön aktiivista ajattelua ja osallisuutta vanhan ja uuden tiedon välisessä vuorovaikutuksessa.
Tätä vuorovaikutusta kutsutaan kielentämiseksi.
KITKA
Liukkaan tienpinnan ja polkupyörän eturenkaan välistä kitkaa (toiminnan kielen ajatusta) on mahdollista tulkita ja tuottaa sille merkityksiä.Ensimmäisillä kerroilla usein havainto (tulkinta) jää viime tinkaan ja seurauksena on kaatuminen. Kaatumisen myötä oppija tuottaa merkityksiä oman Merkitysten® verkkonsa (omat sisäistetyt ajatukset) kautta.
Tuotettu uusi merkitys (sisäinen ymmärretty ajatus) voi olla tyhmän tien syyttäminen tai joissain tapauksissa oman toiminnan reflektio ja oppiminen.

Merkitysten® verkko
on kuin ajattelun silmälasit,
joiden läpi eteen avautuvaa tietoa tulkitaan
Kielentämällä muodostat Merkitysten® verkkoa
Merkitysten® verkko on se kaikki inhimillinen pääoma, sisäistetty tieto ja maailmankuva, joka vaikuttaa aina ajattelusi taustalla ja ohjaa tekemiäsi tulkintoja ja havaintoja.
Merkitysten® verkkoon vaikuttavat
kokemuksesi
uskomuksesi
kulttuurisi
tietosi
taitosi
asenteesi ja
tunteesi
Kielentäminen on jatkuva prosessi, jossa tuotetaan uudelle tiedolle merkityksiä tulkitsemalla sitä Merkitysten® verkon läpi.
KUVA. Kielentäminen on prosessi, jossa aktiivinen ajattelu muodostaa Merkitysten® verkkoa.
Matikkataikaa -audioseikkailussakin on kyse ajattelun kielentämisestä
WEBSTORY. Ajattelun kielentäminen (YLE)
Kielentämällä teet ajattelustasi tietoista itsellesi ja näkyvää muille
Prosessissa ulkoiset tulkinnat (tehdyt havainnot) ja sisäiset tuotetut merkitykset vuorottelevat.
Kielentämisen myötä Merkitysten® verkko kasvaa ja muuntuu.
KUVA. Samaa ajatusta voi kielentää neljän eri kielen avulla erikseen tai samanaikaisesti.
Osaamisen köysimalli
Usein matematiikan osaaminen mielletään laskutaidoksi, että osaa laskea tarkaksi ja nopeasti.
Laskeminen ja laskutaito ovat osa matematiikan osaamista, mutta todellisuudessa minkä tahansa asian osaaminen on monipuolisempaa kuin mekaanisen proseduurin hallintaa.
Osaamiseen liittyvistä osataidoista on hyvä olla tietoinen ja niitä kaikkia tulee harjoitella.
KUVA. Viisi osataitoa muodostavat kokonaisen osaamisen.
Kilpatrick ym. 2001 / suom. Jorma Joutsenlahti, 2005
-
Asenteet, tunteet, motivaatio suhteessa matematiikkaan ja sen osaamiseen
Minäpystyvyys ja sinnikkyys yrittää ts. onko wörttiä käyttää aikaa ja energiaa matematiikkaan
Se on se kuva, miten näkee matematiikan.
-
Miten matematiikan eri käsitteet ovat yhteydessä toisiinsa ja muodostavat matematiikan eheän rakenteen.
Vastaa usein kysymykseen miksi.
-
Laskutaito eli että osaa valita tarkoituksen mukaisen proseduurin ja tehdä sen tarkasti ja nopeasti.
Vastaa usein kysymykseen mitä ja miten.
-
Ajattelun kaavamaisuus vs. mukautuvuus
Useiden ratkaisutapojen hahmottaminen
Toisen ajattelun ymmärtämisen.
Oman ajattelun reflektointi
Jos tilanteessa jokin yksittäinen asia muuttuu, niin pystytkö käyttämään opittuja proseduureja ja ymmärrettyjä käsitteitä uudessa tilanteessa.
-
Taito ratkaista ulkoapäin tulevia ongelmia eli
Ongelman hahmottaminen
Sopivien ratkaisumallien löytäminen
Kuinka vahva on sinun osaamisen köytesi?
Nyt puhutaan matematiikasta, mutta yhtä hyvin osaaminen voi liittyä koripalloon, sienestämiseen, raivaussahan käyttöön, myyntiin tai opettamiseen.
Kaikista ammateista ja taidoista löytyy nämä viisi osaamisen osataitoa, jotka voi kiteyttää kolmeen päätaitoon:
Asenne ja motivaatio
Ymmärtää mitä ja miksi asiaa tehdään
Taito tehdä ja toteuttaa
Sekä kahteen soveltavampaan taitoon:
Kuinka kaavoihin kangistunut olet?
Kuinka hyvin osaat tarkaista eteen tulevia ongelmia?
Jokaista viittä taitoa tarvitaan ja taidot vahvistavat toisiaan.
Merkitysten® kokonainen toiminnallisuus
Usein toiminnallisuus koetaan irralliseksi ja vaivalloiseksi verrattuna perinteiseen “avataan matikankirja, opetetaan asia ja ruvetaan laskemaan” -tyyppiseen matematiikan opiskeluun.
Kirjajohtoinen ja toiminnalinen pedagogiikka nähdään vastakkaisina tapoina järjestää opetus ja oppiminen.
Yhdistetään molempien tapojen parhaat puolet.
Merkitysten® kokonainen toiminnallisuus tuo toiminnallisuuden kaikille saavutettavaksi. Sen tehtävä on aktivoida ajattelu ja tukea ymmärrystä, jotta laskemisella eli “kirjan tekemisellä” on merkitystä.
Merkitysten® kokonaisen toiminnallisuus lisää ymmärrystä matematiikan kirjassa olevaan matematiikkaan. Edelleen oppilaat tekevät kirjaa, mutta sillä erotuksella, että toimintansa kautta he ymmärtävät mitä ovat tekemässä.
KUVA. Merkitysten® laatikon avulla voit toiminnallisesti ihmetellä yli 40 eri matematiikan sisältöä eri alaluokilla.
-
Yksi materiaali, jonka avulla voi toiminnallisesti tuottaa ajattelua kymmeniin eri matikan sisältöihin
Opettajan ei tarvitse enää valmistella erityisiä toiminnallisia tunteja
Merkitysten® kokonainen toiminnallisuus ei ole isoa liikettä tai armotonta härdelliä
Toiminnallisuuteen riittää, että ottaa Kakkukirjan esiin ja avaa sen sopivalta sivulta
-
Toiminnallisuuden idea on tehdä oppimisesta kokemuksellista ja ajattelusta henkilökohtaista.
Oppija tuottaa ajattelua ja ymmärtää omasta Merkitysten® verkostaan käsin
Kakkukirja tuo riittävän toiminnallisuuden kymmeniin eri matematiikan sisältöihin
Se, että oppija kokee itse ymmärtäneensä tehtävän, parantaa minäpystyvyyttä ja luo positiivista matematiikkakuvaa
-
Merkitysten® Kakut -kirjaa säilytetään kestävässä ja käyttöä helpottavassa laatikossa.
Kirja kestää normaalia käyttöä ainakin viisi vuotta.
-
Kakkukirjasta on moneksi:
Henkilökohtainen ajattelun työkalu oppilaalle, joka kaipaa päivittäin toiminnallista tukea ajattelulleen
Käytössä eri luokilla tai eri-ikäisillä sisaruksilla omissa matematiikan tehtävissään
Sopii minkä tahansa oppikirjan kanssa käytettäväksi
-
Kaikilla on kyky ajatella, siksi jokaiselle on annettava osallisuus tuottaa ajattelua itselleen ja tilanteeseen sopivammalla ajattelun kielellä (ks. kielentäminen)
Kakkukirjaa lukiessa yhdistyy samanaikaisesti kaikki neljä ajattelun kieltä:
Toiminta
Luonnollinen kieli (puhe / ajattelu)
Kuviokieli (värit ja kuviot)
Matematiikan symbolikieli (lukusymbolit)
Näin ajattelun oppimisesta tulee kokonaisvaltaista ja erilaiset oppijat voivat tuottaa ajattelua ja siten ymmärtää oppikirjan matematiikkaa.
-
Matematiikassa on kyse ajattelusta ja oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksesta, joten parhaimmillaan matematiikan oppiminen on ajattelua yhdessä.
Tarkoitus on löytää ratkaisu tehtävään eli oppilaan kokemaan ajattelun haasteeseen.
“Kuin apteekin hyllyltä löytyvää” oikeaa vastausta olennaisempaa on oppilaan vastauksen suuntaan vievä ajattelu.
Ajattelu vastauksen takana on paljon kiinnostavampi kuin lopullinen vastaus, joka voi olla oikein tai väärin. Huom. ajattelu on aina oikein, jos sen tekee oppija itse.
Vinkkejä sopivaan sivun löytämiseen:
Mikä aihe?
Mikä lukualue?
Onko tehtävässä lukuyksiköitä?
Kuinka monta termiä on lausekkeessa, jota tutkitaan?
Merkitysten® jatkumo
Merkitysten® pedagogiikka on osa pitkää perinnettä, jossa oppija nähdään toimijana, joka aktiivisesti itse rakentaa tietonsa ja oppii.
KUVA. Merkitysten® on osa pitkää vuosisataista pedagogista perinnettä (klikkaa kuvaa nähdäksesi sen kokonaan)