viskarit eskarit alkuopetus
3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka
erityisopetus
Kyllä. Konkretia ja toiminnallisuus kehittää kaikkien ajattelua.
"Marko, toi sun tapa opettaa matikkaa on inspiroivaa."
kouluyhteisössä tapahtuvia asioita
+ tieto ja osaaminen toiminnallisista menetelmistä kasvaa
+ tieto matematiikan didaktiikasta kasvaa
+ opi oppilaistasi uusia asioita, kun näet sen "sivusta"
+ oppiainerajat ylittävä osaaminen paranee
+ koulussa puhutaan “edes yhtenä päivänä” myös pedagogiikkaa (saatu palaute)
+ suoraan arkeen ja omaan luokkaan liittyviä apuja ja uusia ajatuksia
+ opettajat innostuvat ja saavat arkeensa energiaa
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa oma tuntisi:
"Ymmärrys synnyttää iloa ja motivaatiota oppilaalle
ja työn merkityksellisyyttä opettajalle."
MAtikan oppitunti on ajattelun oppitunti.
Oppitunnilla kohtaan luokan oppilaat sellaisina kuin he ovat ja toiminnallisuuden avulla pystymme edistämään erilaisten oppijoiden matemaattista ajattelua.
Tunnin jälkeen - lyhyt reflektio
Oppitunnin jälkeen reflektoimme opettajan kanssa mitä tunnilla tapahtui ja miten siitä voi jatkaa eteenpäin.
Millaisia havaintoja teimme ja mitä ajatuksia se opettajassa ja minussa herätti.
Millainen on hyvä aihe?
Hyvä aihe on luokalle juuri nyt ajankohtainen tai muuten opettajan mielestä tärkeä aihe kerrata tai jo pohjustaa tulevaisuutta ajatellen.
Aihe sovitaan opettajan kanssa aina etukäteen.
Miten ajattelua aktivoidaan?
Ajattelun aktivoimiseksi toimimme, puhumme, piirrämme ja kirjoitamme. Lisäksi pyrimme joka tunnille sisällyttämään symbolikielen laskemista eli sitä “perinteisempää” matematiikkaa.
mitä Aiheita?
Mitä tahansa matematiikan sisältöä kannattaa ja voi opiskella toiminnallisesti ja ajattelua aktivoiden.
Lausekkeet, murtoluvut, prosentti, kello, geometria kymmenjärjestelmän paikkajärjestelmä miljoonaan saakka - Minä näytän miten.
matematiikkaa ja äikkää
Oman Merkitysten® tehtävän kirjoittaminen kannustaa keksimään ja konkretisoi sekä äikän että matematiikan ajankohtaisia sisältöjä.
Oppilaat harjoittelevat saamaan ja antamaan vertaispalautetta.
"Toiminta synnyttää ajattelua,
joka on välttämätön edellytys ymmärtämiselle. "
Mitä hyvää opelle ja yhteisölle?
Kymmenet tyytyväiset opettajat ovat kertoneet huomanneensa oppilaissaan uusia piirteitä tai sanovat löytäneensä omaan opetukseensa jonkin uuden asian.
Kaikkein hienoin juttu vierailuillani on ollut se, kun oppilaat nauravat ja innostuvat, mutta sen lisäksi luokan oma opekin on silminnähden innostunut kokemastaan.
Keskustelua on jatkettu ruokalassa tai opehuoneen puolella seuraavaa oppituntia odotellessa, jolloin poskia punoittavaan ja innostuneeseen pedagogisesti virittyneeseen keskusteluun on liittynyt myös muita opettajia.
Mitä järkeä on ottaa marko päiväksi koululle?
Usein koulutukset tapahtuvat koulun ulkopuolella, jolloin opettajan osallistuessa koulutukseen, hänelle pitää hankkia sijainen ja open pitää tehdä sijaiselle ohjeet ja vieläpä hoitaa päivän jälkipyykki seuraavana koulupäivänä. Eli koulutus tuo lisäkuluja, mutta mikä pahinta koulutuksen tuoma innostus saattaa haihtua hyvinkin nopeasti. Ei välttämättä edes hakeuduta koulutuksiin, koska se koetaan tuovan enemmän vaivaa kuin antavan uutta.
Minun on mahdollista löytää opettajan kanssa suoraan juuri hänen luokkaansa ja arkeensa uusia oppimista ja opettamista kehittäviä asioita. Puhumattakaan innostuksen ja inspiraation mielettömästä voimasta keskellä arkea.
Inspiraation ja positiivisen energian voima
olkoon arjessasi.
Tuon intoa, pedagogisia ajatuksia sekä rohkeutta kokeilla toiminnallisia menetelmiä omassa opetuksessasi.
Näe oma luokkasi sivusta, jolloin opit myös ryhmästäsi ja itsestäsi opettajana jotain uutta.
Lue lisää palautteita Merkitysten® oppitunneista.